7. května 2023

Japonská pouliční móda


Japonská pouliční móda odkazuje na řadu stylů současného moderního oblečení v Japonsku.  Japonská pouliční móda, vytvořená ze směsi místních i zahraničních módních značek, má tendenci mít svůj osobitý styl, přičemž některé jsou považovány za extrémní a avantgardní, s podobností se styly haute couture, které lze vidět na evropských přehlídkových molech.

Dějiny

Již v 50. letech 20. století existovalo několik značek speciálně zaměřených na pouliční módu, jako je Onitsuka Tiger (nyní známá jako ASICS).

Navíc vznik silné kultury mládeže v 60. a 70. letech, která pokračuje dodnes (zejména v Harajuku, čtvrti v Shibuya v Tokiu), pohání velkou část vývoje nových stylů, vzhledů a módních subkultur.  Vzestup konzumu, který hrál důležitou roli v japonském „národním charakteru“ během jeho ekonomického boomu v 80. letech, nadále ovlivňuje nákupy módy, a to i poté, co tato ekonomická bublina v 90. letech praskla.  Tyto faktory vedou k rychlému obratu a variabilitě stylů, které jsou v daném okamžiku populární.

V roce 2003 japonský hip-hop, který byl dlouho přítomen na undergroundové tokijské klubové scéně, ovlivnil hlavní proud módního průmyslu. Popularita hudby byla tak vlivná, že tokijská mládež napodobovala své oblíbené hip-hopové hvězdy od způsobu, jakým se oblékají do nadměrného oblečení až po opálenou pokožku.

Ačkoli extrémně populární v devadesátých létech a časném 2000s, mnoho trendů zažilo vyrovnání v pozdnějších 2000s a kupředu směřující;  vzestup a pád mnoha z těchto trendů zaznamenal Shoichi Aoki od roku 1997 v módním časopise Fruits, což byl významný časopis pro propagaci pouliční módy v Japonsku.

Módní průmysl a oblíbené značky

Přestože je japonská pouliční móda známá svým mixem různých stylů a žánrů a neexistuje jediná vyhledávaná značka, která by dokázala trvale oslovit všechny módní skupiny, obrovská poptávka vytvořená populací, která si uvědomuje módu, je živena a podporována pulzujícím japonským módním průmyslem. Issey Miyake, Yohji Yamamoto a Comme des Garçons jsou často označovány za tři základní značky japonské módy.  Společně byli na počátku 80. let zvláště uznáváni jako japonská módní síla pro jejich intenzivní používání monochromatických barev a špičkový design.

Sociální motivy, které vedou k interakci a zapojení do osobního výběru módy a širších módních hnutí v Japonsku, jsou složité.  Za prvé, poměrně velké množství disponibilního příjmu dostupného pro japonskou mládež je významné;  mnozí argumentují, že to bylo historicky umožněno díky většímu počtu japonských mladých lidí žijících doma se svými rodiči mnohem déle než v jiných zemích, což snižuje životní náklady a umožňuje tak větší výdaje na oblečení.

Japonsko je také známé svou významnou spotřebou zahraničních luxusních značek.  Podle údajů z roku 2006 Japonsko spotřebovalo 41 procent světového luxusního zboží.  Modrá řada Burberry patří mezi nejúspěšnější v této aréně.

Japonská pouliční móda ovlivňuje západní pobřeží Spojených států. Špičkové módní značky jako Comme des Garçons hrají velkou roli v globálním průmyslu od 80. let 20. století, zejména díky častému cross-over hostujícímu designu s jinými značkami.  V roce 2008 navrhla Rei Kawakubo pro Louis Vuitton a H&M. Harajuku Fashion se v roce 2019 umístila na 5. místě v módním poli Google Search of the Year.

Moderní japonská pouliční móda

Ačkoli se styly v průběhu let měnily, pouliční móda je v Tokiu stále prominentní i dnes. Mladé dospělé lze často nalézt v oděvu subkultury ve velkých městských módních čtvrtích, jako je Harajuku (Ura-Harajuku), Aoyama, Ginza, Odaiba, Shinjuku a Shibuya.

Gyaru (mě osobně se tento styl vůbec nelíbí)

Gyaru (někdy známé jako Ganguro, ve skutečnosti podkategorie gyaru), je druh japonské pouliční módy, který vznikl v 70. letech 20. století.  Gyaru se zaměřuje na dívčí glam styl, soustředí se na umělou krásu, jako jsou paruky, umělé řasy a umělé nehty.  Gyaru je také silně inspirován západní módou.

Ganguro (mě upřímně a osobně přijde tento styl absolutně odporný a vypadá naprosto příšerně)

Ganguro styl japonské pouliční módy se stal populárním mezi japonskými dívkami na počátku 90. let a dosáhl vrcholu na počátku 20. století.  Ganguro spadá do větší subkultury módy gyaru.  Ganguro obvykle zahrnuje pestrobarevné oblečení, minisukně a sarongy v kravatě.  Ganguro styl se skládá z odbarvených vlasů, hlubokého opálení, umělých řas, černobílých očních linek, náramků, náušnic, prstenů, náhrdelníků a bot na platformě.

Mnoho lidí považuje Namie Amuro za vůdčí postavu ganguro stylu.  Přesně po jejích veřejných vystoupeních s opálenou kůží a obarvenými vlasy si z ní začala brát příklad spousta japonských dívek.  Termíny „Yamanba“ a „Manba“ odkazují na extrémní konce stylu Ganguro.  Nadšenci stylů Yamanba i Manba však považují ganguro za „snadnou verzi“ svého stylu.  V dnešní době se název 'Yamanba' zkrátil na 'Manba'.  

Kogal (Tento styl v některých případech nevypadá úplně nejhůře)

Vzhled Kogal (Kogyaru) je založen na středoškolské uniformě, ale také s kratší sukní, volnými ponožkami a často barvenými vlasy a šátkem. Členové stylu Kogal se někdy označují jako Gyaru (holky). Tento styl byl prominentní v 90. letech a od konce roku 2020 začal znovu získávat na popularitě.

Bōsōzoku (Tak tento styl vůbec neznám)

Zatímco móda bōsōzoku nebyla od 90. let široce populární, stereotypní vzhled Bōsōzoku je často zobrazován a dokonce karikován v mnoha formách japonských médií, jako je anime, manga a filmy. Typický člen bōsōzoku je často zobrazován v uniformě sestávající z kombinézy, jakou nosí manuální dělníci, nebo v tokko-fuku (特攻服), což je typ vojenského kabátu s kanji slogany. Ty se obvykle nosí otevřené, bez košile pod nimi, předvádějí obvázaná torza a odpovídající volné kalhoty zastrčené ve vysokých botách.

Peeps (Tento styl taktéž neznám)

Peeps je sportovní gotický styl inspirovaný 90. lety, který na undergroundové scéně Harajuku zpopularizoval internetový magazín PEEPS. Byl zvolen jedním z hlavních trendů pro rok 2020 v roční prognóze trendu japonského ženského časopisu Mery.

Kimono styl (Kimono se mi líbí, takže taková kombinace zní zajímavě)

Navzdory rozšířené povaze západního oblečení v Japonsku je japonská móda stále ovlivňována tradičním oblečením, lidé stále nosí kimono v každodenním životě, ačkoli většina lidí je nosí pouze na svatby, promoce a jiné formální příležitosti.

 Navzdory výrazně sníženému počtu lidí, kteří nosí kimono jako každodenní oblečení, lze stále vidět, že mladší generace v Japonsku mísí kimono a moderní styl v módě a nosí moderní obuv a doplňky místo typické geta a kanzashi, které se obvykle nosí. Existují dokonce i moderní návrháři, kteří kimono použili jako inspiraci, jako například kolekce „TANZEN“ od návrháře Issey Miyake.

Genderless (Tento styl také neznám)

V polovině roku 2010 se bezpohlavní móda rozšířila a zaměřila se na lidi nosící oblečení, které neodpovídá jejich přiřazenému pohlaví. V subkultuře většinou dominují muži, kde jsou známí jako „bezpohlavní muži“.

Různé druhy módy 




 

4 komentáře:

Vítám vás na mém blogu o anime a Asii. Snad vás můj blog baví, či bude bavit, a dozvíte se různé informace a zajímavosti, které vás třeba zajímají. Jelikož už moc blogů není aktivních s těmito tématy, tak snad jste, či budete rádi za tento blog. Budu a jsem rád za každý komentář a návštěvu mého blogu. Děkuji moc. 🎂🍰🍦