Je mnoho lidí, kteří neví o co jde, mimo naší komunitu, takže jsem se rozhodl sem dát článek i o cosplay, sám jsem cosplayer. 🥹 A rozhodně zde bude dost informací, které ani já sám nevím. Dám vám sem ukázku mých cosplayů.
LÉTA: 1984 do současnosti
PODSTYLY: Žádný
Cosplay je umění oblékat se jako různé fiktivní postavy, nejčastěji z anime a mangy. Styl zahrnuje velké detaily a velké kutilské úsilí ze strany účastníka. To může také zahrnovat hraní jako postava, když je v kostýmu.
Název
Cosplay je spojením slov „kostým“ a „hrát“. Ačkoli akt cosplay existoval dlouho před existencí tohoto termínu, byl oficiálně vytvořen v Japonsku v roce 1984.
Základy stylu
Cosplay nemá žádná pravidla jako styl. Ti, kdo hrají cosplay, si spíše vyberou postavu, kterou by chtěli reprezentovat, a snaží se podle svých nejlepších schopností znovu vytvořit svůj vzhled v reálném životě.
Pro některé je cosplay šancí, jak úplně oživit každý detail postavy s přesnými replikami oblečení, doplňků a účesů. Pro ostatní je to však spíše šance znázornit hlavní témata postavy. Někteří dokonce cosplay jako neformální verze postavy. Volba, jak postavu znázornit, je na jednotlivci.
Populární volbou pro cosplayery, zejména ty v Japonsku, je použití paruk k dosažení nerealistických anime účesů a intenzivních barev. Kruhové čočky jsou také oblíbenou volbou pro větší vzhled očí, podobný animované postavě, a těžké, ale přirozeně vypadající make-up. Nicméně, někteří cosplayeři se rozhodnou tyto věci nedělat.
Značky a obchody
Existuje mnoho značek a obchodů, které vyrábějí cosplay oblečení, ale žádná značka cosplay neexistuje. Ve skutečnosti se většina těch, kdo nosí cosplay, učí šít a vyrábět si vlastní oblečení sami, i když někteří kupují kousky z běžných obchodů nebo specializovaných cosplay obchodů.
Cosplay, zkratka pro „costume play“, je druh performance, ve kterém si účastníci oblékají kostýmy a doplňky, aby reprezentovali konkrétní postavu nebo myšlenku. Postavy jsou často čerpány z populární fikce v Japonsku. Mezi oblíbené zdroje patří manga, anime, tokusatsu, komiksy, grafické romány, videohry, hentai a fantasy filmy. Roleplay zahrnuje zobrazení J-popových a J-rockových hvězd, tchajwanských loutkových postav, postav sci-fi, postav z hudebních příběhů, klasických románů a zábavního softwaru. Námětem může být jakákoli entita z reálného nebo virtuálního světa, která se hodí k dramatické interpretaci. Neživé předměty dostávají antropomorfní formy a není neobvyklé vidět záměny pohlaví (crossplay), kdy ženy hrají mužské role a naopak.
Cosplayeři často interagují, aby vytvořili subkulturu zaměřenou na hraní rolí. Širší použití termínu cosplay ho vztahuje na jakoukoli kostýmovanou hru v dějištích kromě jeviště, bez ohledu na kulturní kontext.
Terminologie
Termín cosplay představuje zkratku anglických slov „costume play“. Termín byl vytvořen Novem Takahashi z japonského studia Studio Hard, když se v roce 1984 zúčastnil Los Angeles Science Fiction Worldcon. Byl ohromen sálem a kostýmovanými fanoušky a o obou informoval v japonských sci-fi časopisech. Ražba mincí odráží běžnou japonskou metodu zkratky, ve které se první dvě mory dvojice slov používají k vytvoření nezávislého složení. Kostým se stává kosu (コス) a hra se stává čistou (プレ).
Zde jsou některé společné charakteristiky cosplayingu:
• Cosplay - kostýmní hra, která odráží pohlaví postavy
• Crossplay – hra v kostýmech, která zahrnuje výměnu pohlaví postavy
• Gijinka - kostýmní hra, která zahrnuje zobrazení zvířecích postav v lidské podobě
Cvičení cosplaye
Místa konání
Cosplayeři typicky pocházejí z řad otaku – tedy fanoušků japonských komiksů, známých jako manga. Scházejí se na veřejných akcích, jako jsou veletrhy komiksů a videoher, a také na specializovaných cosplay večírcích v nočních klubech nebo zábavních parcích. V Japonsku se teenageři scházejí se stejně smýšlejícími přáteli na místech, jako je tokijská čtvrť Harajuku, aby se zapojili do cosplay. Od roku 1998 se v tokijské čtvrti Akihabara nachází velké množství cosplay kaváren, které slouží oddaným fanouškům anime a cosplay. Číšnice v takových kavárnách se oblékají jako herní nebo anime postavy; Obzvláště oblíbené jsou kostýmy služebných. V oblastech mimo Japonsko se cosplay primárně provádí na konvencích manga a anime.
Jedinou největší událostí s cosplayem je půlroční trh doujinshi, Comiket. Tato událost, která se koná v Japonsku v létě i v zimě, přitahuje statisíce fanoušků mangy. Desítky cosplayerů se shromažďují na střeše výstaviště, často v nesnesitelných vedrech nebo mrazech. Největší událostí pro cosplayery mimo Asii je každoroční San Diego Comic-Con konaný v kalifornském městě v USA.
Cosplayeři v Japonsku se označují jako reiyâ, vyslovováno jako "layer" (vrstva). Ti, kteří fotí hráče, se nazývají cameko, zkratka pro „Camera Kozo“ nebo „Camera Boy“. Původně cameko dávali otisky svých fotografií hráčům jako dárky. Zvýšený zájem o cosplay akce jak ze strany fotografů, tak cosplayerů ochotných jim modelovat, vedl k formalizaci postupů na akcích jako je Comiket. Fotografování probíhá na vyhrazeném místě mimo výstavní síň.
Kostýmy
Cosplay se liší od kostýmu Halloween a Mardi Gras svým cílem, nejen proto, že není vázán na konkrétní svátky. Předmětem cosplaye je interpretace: člověk se pokouší stát se svou postavou stejně jako divadelní herec obývá roli. Od kostýmů se očekává, že budou pečlivě dodržovat oděv, o kterém je známo, že ho reprezentovaná postava nosí. I generičtější kostýmy dostávají náročně umělecké zpracování. Cosplayeři si mohou zakoupit nebo vytvořit kostýmy prostřednictvím práce fanoušků. Cosplayeři se často vzdělávají v řemeslných specialitách, jako je sochařství, malování na obličej, práce se skleněnými vlákny, módní návrhářství a podobně, ve snaze přesně vykreslit vzhled a strukturu kostýmu.
Jakmile jsou cosplayeři v kostýmu, osvojí si osobnost, způsoby a řeč těla postav, které ztvárňují. Cosplayeři se často scházejí, aby si prohlédli kostýmy ostatních, předvedli své vlastní výtvory, fotili se, sdíleli tipy a účastnili se soutěží. Tato aktivita je udržována mezi hlavními událostmi prostřednictvím účasti na online fórech.
Role pohlaví
Zobrazení postavy opačného pohlaví se nazývá crossplay. Praktičnost crossplaye částečně pramení z hojnosti manga mužských postav s jemnými a poněkud androgynními rysy. Takové postavy, známé jako bishounen (krásní mladíci), jsou asijskou verzí archetypu elfího chlapce reprezentovaného v západní tradici postavami jako Peter Pan a Ariel.
Animegao, neboli „dollers“, představují specializovanou skupinu v oblasti cosplaye. Jejich přístup z nich dělá podskupinu toho, čemu se v Japonsku říká kigurumi – tedy hráči rolí ve stylu „maskotů“. Dollers jsou často mužští cosplayeři představující ženské postavy. Jsou také nalezeny ženské dollers, které představují mužské postavy, zejména mužské postavy, které se hodí k léčbě, jako jsou roboti, vesmírní mimozemšťané a zvířata. Dollers nosí body a masky, které zcela skrývají jejich skutečné rysy, aby původní vzhled jejich postav mohl být co nejdoslovněji reprodukován. Jejich kostýmy zobrazují všechny abstrakce a stylizace charakteristické pro kreslené umění, jako jsou příliš velké oči a malá ústa, se kterými se v manze často setkáváme.
Západní kultura
Popularita cosplaye v Japonsku podporuje mylnou představu, že cosplay je specificky japonský nebo asijský koníček. Termín „cosplay“, ačkoliv má japonský původ, popisoval jev, který byl svědkem ve Spojených státech. Již téměř padesát let má krojování širokou sledovanost a nadále zažívá rostoucí popularitu v Severní Americe a Evropě a v poslední době se rozšířilo po celé Jižní Americe a Austrálii.
Počátky západního cosplaye jsou založeny především na sci-fi a historické fantasy na rozdíl od animace. Pro západní cosplayery je běžnější znovuvytvářet postavy z akčních seriálů, jako jsou Star Trek, Star Wars, Doctor Who, Pán prstenů a Harry Potter, než je tomu u japonských cosplayerů. Podobně mohou být animované seriály zdrojem mnoha rekreací. Mezi západní zákazníky patří také subkultury fandů, kteří se účastní renesančních veletrhů a historických rekonstrukcí, jako jsou bitvy občanské války.
Rostoucí popularita japonské animace mimo Asii během pozdních devadesátých let vedla ke zvýšení počtu amerických a dalších západních cosplayerů, kteří ztvárňují japonské postavy. Konvence anime se na Západě v posledním desetiletí rozmohly. Nyní soutěží se sci-fi, komiksem a historickými konferencemi. Na těchto setkáních se cosplayeři, stejně jako jejich japonští kolegové, setkávají, aby předvedli svou práci, fotili se a soutěžili v kostýmních soutěžích.
Rozdíly v chuti stále existují napříč kulturami. Některým kostýmům, které bez váhání nosí japonští cosplayeři, se západní cosplayeři vyhýbají, jako jsou oblečení, která připomínají uniformy z nacistické éry.
Trendy
Objevení se cosplayerů na manga akcích dělá z takových akcí oblíbený tahák fotografů. Jak se to ukázalo koncem 80. let 20. století, vyvinula se nová varianta cosplaye, ve které cosplayeři navštěvovali akce hlavně za účelem modelování svých postav pro fotografování, spíše než aby se zapojovali do nepřetržitého hraní rolí. Pravidla etikety byla vyvinuta s cílem minimalizovat nepříjemné situace zahrnující hranice. Cosplayeři pózují fotografům na vyhrazených místech mimo výstavní síň. Fotografové na ně netlačí pro osobní kontaktní údaje nebo soukromá sezení, nesledují je z areálu ani nefotí exponáty v samotné hale bez povolení. Pravidla umožňují, aby symbiotický vztah mezi fotografy a cosplayery pokračoval s co nejmenším nepohodlím pro každého.
Nedávné cosplay události v Asii ukazují nárůst popularity neasijských fantasy a sci-fi postav. To odráží mezinárodní úspěch filmů, jako je Temný rytíř, Matrix, Star Wars a filmová trilogie Pán prstenů a související knihy. Postavy Harryho Pottera vytvořené J. K. Rowlingovou jsou v Japonsku oblíbené u ženských cosplayerek.
Pěkné cosplaye tam máš, černé vlasy ti docela sluší. Jinak je fakt, že jsem spoustu informací vůbec nevěděla.
OdpovědětVymazatJá vím, že mi černý vlasy sluší. A to já taky ne. 🤗🥹
Vymazat